Insta

Steam ID

PSN ID

torstai 16. huhtikuuta 2015

Thief PS3



Aina välillä jotkut pelitalot koittavat herätellä wanhoja pelinimiä uudelleen henkiin. Joskus kannattaisi homma jättää osaaville tai olla tekemättä ollenkaan. Tämä kyseinen peli olisi kannattanut jättää osaaville käsille. 

Juoni...mikä juoni? No on tässä jokin kliseinen tarinan tapainen. Olet mestari varas Garret ja olet rämäpää ex-partnerin kanssa viimeisellä yhteisellä keikalla. Hommat kusee, heräät vuoden päästä kärryistä ja pakoilet kaupungin vahteja vanhaan piilopaikkaasi.. 

Ensinnäkin, jos tyyppi on ollut vuoden koomassa, saanut jonkin mystisen maitosilmän jolla hän "näkee" tärkeät esineet, ansat ja ihmiset (jos vain siinä focus mittarissa bensa riittää 10sekuntia pitemmäksi aikaa) niin tuskin hän olisi vuoden maattuaan valmis juoksemaan? VAI? Muutenkin pelissä on tämä juoni lähinnä lätkäisty päälle. Paha paroni, pahat korruptoituneet kaupungin vartijat, joku sotakin vissiin taustalla. Millään ei ole mitään väliä, koska hahmot ovat puupökkelöitä tai muuten vaan ärsyttävän geneerisiä. 


Pääsemme graafiseen ilmeeseen, peli voisi näyttää kenties hyvältä...välillä ainakin..ehkä siedettävältä. Nyt tosin nähdään miksi kannattaisi multiplatform pelien tekeminen lopettaa vanhoille konsoleille. Ruudunrepimistä, framedroppeja, tekstuuri popuppia, ääni bugaamista you name it. Jossain määrin voi joitakin noista "ominaisuuksista" anteeksi antaa, onhan se tosiaan vanha konsoli. Kuten aiemmin sanoin, jos ei olisi tehty kuin uusille konsoleille ja PC:lle olisi peli ehkä näyttävämmän näköinen ja ehkä hiotumpi...tai sitten ei. 


Äänet, voi vittu. Pelissä jossa pitää periaatteessa kuunnella missä vartijat menee ja olla tarkkana siitä mihin astuu.. Ei ainakaan tässä pelissä. Äänet tosiaan voi bugata milloin vain, ei siinä ettäkö sillä niin kovin merkitystä on missä kävelet. Kunhan riittävän hitaasti hiippailet vaikka lasinsirujen päällä, ei vieressä oleva tyyppi sitä kuule. Mitähän tapahtui sille hyvälle Thief pelille? En ole koskaan mikään fani ollut, mutta mitä olen joitain Thief pelejä pelannut, on äänillä ollut paljon suurempi merkitys. Jos kävelet kivetyksellä, metallilla. Äänet ovat paljon kovemmat. Jos matolla niin askelten äänet peittyvät. Tässä ei tunnu olevan mitään väliä vaikka paskassa tarpoisi.

Taistelu..niin tämäkin vielä. Helvetin huonosti tehty. Eikä asiaa auta se, että pelissä on yksi pakollinen POMO. Okei, pomoa ei ole pakko tappaa/tainnuttaa kun siitä voi hiippailla ohi...kunhan ensin avaat kaksi sulkuporttia ja lukitun oven. Ainiin, tämä pomo ampuu räjähtäviä nuoli täysin summittaisesti silloin kun hän ei sinua näe. Onko kivaa? Lähitaistelu ei onnistu tätä ihmistä vastaan, vaikka päähän täräyttää pampulla niin ei oo tyyppi moksiskaan. Niin, normi rivimiehet pystyy siis yllättämään seläntakaa pampun kans (insert gay joke here) jollein kerrasta tippuvat. Auta armias jos homma kusee, kuten yleensä. Mieluiten juosta vain pakoon. Onhan se toisaalta totta silleen ettei varkaan kannata jäädä tappelemaan, mutta kun tämä tyyppi ei osaa oikein mitään ilkeyksiä edes tehdä. Miksei vaikka potkaise vartijaa kasseille että saisi hetken etumatkan edes? Ei, pampullaan koittaa hän hutkia ja väistellä vastustajan miekan lyönnit. 

Kontrollit, riittääkö kun sanon, että kun yrität avata lipaston laatikon reunimmaista laatikkoa hahmosi meneekin kurkkimaan lipaston takaa?

Kenttäsuunnittelu on yhtä putkea, jossa välillä voi olla pari pienempää putkea sivureitin virkaa ajamassa. Yleensä näitä sivureittejä kannattaa käyttää. Pääsee paljon helpommalla. Peli on siis kuitenkin putki, jossa vartijat kävelevät aina samoja reittejä ilman mitään vaihtelua. 


Teköäly(ttömyys) on kans omaa luokkaansa. Välillä tuntuu että hahmosi nähdään vaikka seinän läpi, mutta välillä voit olla alle metrin päässä varjoissa (alue kuitenkin valaistu sen verran että normaalisti ihminen kyllä näkisi) niin ei mitään reagointia. Niin, ja välillä kun koitat oikein johdatella vartijaa jonnekkin muualle heittämällä pullon seinään tai jotain, niin ei. Vartija lähtee täysin päinvastaiseen suuntaan. Suurimmaksi osaksi peliä, huomasin helpoimmaksi vain juosta pisteestä A pisteelle B. Välillä tietenkin koitin hiippailla ihan vain siksi että saisin rahaa päivityksiin. Niin, hahmolle voi ostaa kireemmät nahkahousut ja kengät ym. jotka nostavat kestävyyttä ja voit pudota korkeammalta kun kengissä on toppaukset...niin ja olihan tässä jotkin ihme taidotkin. Näitä välillä löysi pelistä, jotain ihme kiviä tai jotain joilla pystyi avaamaan uusia taitoja. Hiippailu se tärkein tietysti. Taisteluun, lukkojen avaamiseen ja jousipyssyllä tähtäämiseenkin sai tuhlata näitä pisteitä. Oikeesti, ainoat järkevät olivat se hiippailu ja lukkojen avaaminen nopeampaa. Koska taistelu oli muutenkin kankeaa niin mitä järkeä siihen tuhlata yhtään pisteitä?

Loppuun voin sanoa, että Square Enix tekee välillä onnistuneita pelejä ja välillä täyttä paskaa. Tämä on sitä paskaa. Pelatkaa mieluummin vaikka Deus Exeä (Square Enix) tai Dishonoredia (Bethesda). Pelimekaniikat on kohtalaisen samat, mutta kummassakin pelissä ne on paljon paremmin tehty kuin tässä. Onnekseni tämä peli oli ilmainen plus jäsenille. PC:lläkin tämän omistan, kun sain jostain bundlesta. PC:llä kontrollit olivat muuten vielä huonommat, ellei pelannut ohjaimella. Siksipä pelasin tämän konsolilla mieluummin. On se muuten kumma, että PC peliin ei saada niitä kontrolleja toimimaan hiirellä ja näppiksellä kun näkee niin selvästi että on konsoleille tehty. Vähän kunnioitusta edes PC pelisarjalle mutta ei. Voin sanoa tämän olleen melkoinen raiskaus vanhaa Thief sarjaa kohtaan. Ai niin, menin tämän siis kaikkein vaikeimmalla läpi, eli juurikin aiemmin mainitsemani tekoälyttömyydet ja ääniin reagoimattomuus ei voi johtua siitä että peli olisi helpolla vaikeustasolla ja antaisi paljon anteeksi.





Arvosana 4½/10

Hyvää

+ Miljöö
+ Hullujen huone kenttä
 
Huonoa 

- Hahmot
- "hiippailu"
- Bugit
- Äänet
- Juoni
- Tekoäly
- Taistelu
- Kontrollit

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti