Mitä saadaan kun yhdistetään Dead Islandin ase kestävyys ja craftaus Mirrors Edgen parkour liikkumiseen? No Dying Light. Ai niin ja ehkä kenties SPOILER ALERT (tää peli on niin ennalta arvattava tosin että jos jokin tulee jollekkulle yllätyksenä että spoilaisi pelin niin melko ihme)
Olet salainen agentti Crane joka laitetaan etsimään varastettuja tietoja fiktiiviseen Haran nimiseen kaupunkiin jossain intia/turkki/irak suunnalla. Heti alussa kuset hommat ja saat zombin pureman.
Muutama paikallinen auttaja tosin pelastaa perseesi ja onneksi tautiin on lääke joka hidastaa taudin leviämistä. Parannusta tautiin tosin ei ole. Hommaa ne tiedostot siitä huolimatta!
Aluksi kaikkein vaikeimpia tapettavia ovat muut ihmiset. Pelin taistelu mekanismi on huonosti suunniteltu |
Niin siinä juoni pähkinän kuoressa. Olet helpon rahan toivossa oleva tyyppi joka sitten kuitenkin hyvinkin pian hoksaa että iso paha korporaatio meinaakin kusta silmään ja tappaa kaikki tyyliin (resident evil syndrooma) ja pahis on joku sekopää joka vissiin menetti veljensä epidemialle tai jotain ja haluaa kostaa maailmalle. (resident syndrooma?)
Näytänhän varmasti siltä että olen tämän pelin pää pahis? |
Niin kuten jo sanoin juonen puolesta peliä ei ainakaan kannata ostaa. Hahmot ovat melko äkkiä unohdettu. Hyvä että edes oman hahmon nimeä muistan vaikka sitä hoetaan pelissä melko tiuhaan. Peli itsessään on lähinnä pääjuonta seuraavaa tehtäviä tai sivutehtäviä joista voi saada jotain hyödyllistä...tai sitten ei. Itse kun lähinnä rahaa tarvin vain silloin jos en ollut hetkeen muistanut kerätä parempia aseita talteen niin ostin kauppiaalta. Muutamat piirrustukset (blueprints) tosin ostin että sai aseita päivitettyä vielä "tehokkaammiksi". Tämä on muuten yksi juttu mistä en pelissä päässyt kärrylle saatikka tykännyt. Eli tämä Dead Islandista tuttu aseiden kestävyys ja tehokertoimet. Pelissä ei juurikaan saanut erilaista tuntumaa lyötkö zompia 12dmg tekevällä jakoavaimella vai 600dmg tekevällä miekalla. Nää luvut on täyttä paskaa. Ne ei jotenkin vain tunnu tehokkaammilta vaikka luvut nousee. Zombeissa kun ei lue mitään lvl 10 tai lvl 30 zombi. Ne ovat jaettavissa perus hitaisiin, juoksijoihin tai hitaisiin joilla on luotiliivit. Loput ovat erikois zombeja. Okei ehkä vaatetus kertoo kenties millanen vastus mikäkin zombi on mutta itse en huomannut juuri mitään eroa siis aseiden teholla kun niitä zombeja hakkasi. Ei tule mitään jumaluus fiilistä kun alkupaikan zombit eivät sen nopeampaa lakoa tieltä vaikka sinulla siis olisi huomattavasti tehokkaammat aseet.
Aluelta voi myös löytyä joitain piikkejä tai jotain ihme ansoja millä voi myös zombeja harventaa potkimalla/heittämällä niitä niihin. Kuolevat kerrasta. Eikä sovi unohtaa että kaikkein pahin vastus on tietysti toinen ihminen. Aluksi on hyvin hankalaa saada toista ihmistä hengiltä. Myöhemmässä vaiheessa kun saa uusia taitoja, lähitaistelu vihut on helppo tappaa paiskaamalla nämä maahan ja potkaisemalla kerran päähän. Rince and repeat. Taistelu muuttuu melko monotoniseksi loppua kohden, isot öllit tapetaan joko ampumalla tai heitto aseilla. Pienemmät hakataan palasiksi tai juostaan vaan ohi.
Hei mekin kuulutaan tähän peliin!! Me ollaan....nii tuota ketä me oltiinkaan? |
Liikkuminen on ihan hauskaa koska parkour se kenties eniten pelastaa tätä peliä, vaikkakin paikoin tämä myös on helvetin turhauttavaa kun pitää kiivetä johonkin torniin (niitä torni kiipeilyjä piisaa vähä liiankin kans) ja jokin hyppy kohta kusee ja hahmo kuolee pudotuksessa. Onneksi checkpointteja viljellään kohtalaisen runsaasti, ettei täysi turhautuminen ehdi iskemään.
Yöt eivät itseäni ainakaan pelottaneet. Ennemmin tuli yöllä hilluttua pelissä, kun kerta saa tupla XP:t niin juoksemisesta kuin taistelustakin. Kannattaa tosin vältellä niitä ihmeellisempiä zombeja jotka oikeasti lahtaa nopeampaa peli hahmosi.
Pelissä on runsaasti sivutehtäviä, osa on keräilyä tai jonkin paikan putsaamista zombeista. Hyvin harvoja saatto tehtäviä tuli itsellä ainakaan vastaan.
Yksi kolmesta kykypuusta. Survivor rankkia kun nostaa niin saa parempia kykyjä avattua muihinkin puihin. |
Mitähän tuota osaisi pelistä sanoa, siis näin niinku ostamisen kannalta. Ne ihmiset jotka pitivät Dead Island peleistä pitävät varmasti tästäkin. Onhan tässä kuitenkin Coop pelimuoto. Itse en tosin sitä kokeillut. Ihan mielenkiintoinen peli jota siis pelasi aikansa mutta loppu pilasi pelin. Sanon vain että CoD loppu. Ei mulla muuta.
Johtuen pelin lopun paskanmaun suuhun jättämisestä Arvosana 6/10.
Hyvää
+ Nätit grafiikat
+ Animaatiot
+ Zombien mättäminen on aluksi hauskaa
+ Liikkuminen on nopea tempoista
Huonoa
- Zombien mättäminen alkaa kyllästyttämään jossain vaiheessa
- Ihmis viholliset
- Aseiden kestävyys
- Aseiden tekemä vahinko
- Pelin loppu
- Tehtävien samanlaisuus/toistuvuus
Yhdys sana virheiden yhteen laskettu yhteis määrä yli 9000
VastaaPoistaKiitos kommentista. Asiaa ei huomioida jatkossa :D
Poista