tiistai 14. huhtikuuta 2015

Platina trophy, Dragon Age Inquisition, jälkiviisautta



Kyllä, luitte oikein. Sain itseäni niskasta kiinni tämän pelin uudelleen läpipeluun suhteen, että sen yhden puuttuvan trophyn hommasin. Puuttui siis ainoastaan se kaikkein vaikeimmalla vaikeustasolla pelin läpäiseminen platinan saavuttamiseksi. No pelihän on saanut muutamat päivitykset sen jälkeen kun minä sen ensimmäisen kerran läpi pelasin yli 100h siihen käyttäen. 

Tällä kertaa tavoitteeni oli tehdä vain "pakolliset" sivutehtävät ja keskittyä pääjuonen läpäisyyn mahdollisimman nopeasti. Ikävä kyllä en osaa tarkkaa aikaa taaskaan sanoa, kuinka kauan läpäisyyn minulla meni. Karkea muistiin pohjautuva aika arvio, on hieman alle 20h. 

Peliin oli muuten ilmestynyt uusia bugeja. Välillä framedrop iski niin pahasti, että pelissä mentiin ikäänkuin slowmode olisi ollut päällä. Pari kertaa jokin kuukahtaneista tovereista ei herännyt henkiin, ennenkuin kävi jossain toisessa kartta alueessa (eli se siirtymä homma, että peli lataa uuden alueen), loppu pomo bugitti 3x peräkkäin siten, ettei peliä voinut päästä läpi. Ohessa olevalla videolla näette millainen bugi oli kyseessä.


Tuli muuten mieleen, että nyt kun pelasin tämän pelin ns. pikana läpi ja kuitenkin muutamassa kohtaa tein eri ratkaisut kuin ensimmäisellä kerralla, huomasin ettei niillä valinnoilla ollut mitään tuntuvia merkityksiä. Okei, valitsin nyt templarit maagien sijasta, no vähemmän red templareita tapettavaksi, venatoreja enemmän. Yksi pomo olikin nyt maagi eikä templari. Sota tapahtumissa minulla oli ihan yhtä paljon joukkoja käytössä mitä silloin kun pelastin kaikki apua tarvitsevat, jotka siis lupasivat auttaa inkvisitiota. Tämä ei näy missään. Siis, oikeesti. Ei edes hahmojen välisissä kommunikoinnissa. Odotin että joku sanoo edes jotain " olisipa meillä enemmän liittolaisia, nyt tulee ruumita diipadaapa" tai jotain. Mitään tälläistä ei siis tapahdu, aivan sama pelastatko kaikki vai etkö. Suljetko niitä pieniä rift portteja vai et. Se ei näy missään. No okei, expat saat ja tehtäviä tehdyksi, mutta pelissä itsessään se ei näy. Teot ovat siis merkityksettömiä.

Jännä asia muuten silleen, että aluksi en tätä huomannut. Ehkä se johtui siitä että uusi peli, kenties sekin oli syynä, että pelasin tosiaan enssimäisellä kerralla kuin perfektionisti. Kaikki sivutehtävät piti tehdä. Joten ehkäpä siksi, kun nyt jätin ne tekemättä, pystyin vasta huomaamaan kuinka pinnallisia ne tehtävät loppusissaan olivat.

Tästä päästään muuten siihen aina niin ihanaan WITCHER 3 keskusteluun. :D Siinä on sellainen peli jolta odotan paljon. Ehkä jopa liikaa. Kuten nyt äsken kitisin siitä kuinka tehtävät tuntuvat merkityksettömiltä, pitäisi Witcher 3 olla enemmän näkyvyyttää teoillasi. Tämä on sellainen asia roolipeleissä mihin itse ainakin kiinnitän huomiota. Aikaisemmissa Witcher peleissä on osittain onnistuttu, muttei täysin. Muistan esim Witcher 2 alun metsän, siellähän ihmiset kävivät keräämässä kasveja asutuksen läheltä ja miehillä oli aseet matkassa. No olihan Noiturille tehtävää kun piti muutamat ölli pesät tuhota ja näin. Mutta kun olit tehnyt tehtävät, ei se näkynyt niissä kyläläisissä. Eivät ne siltikään menneet sinne metsään kauemmas eikä tullut kiitosta Noiturille.

Tämä on asia, jonka toivon (ehkä turhaan koska tämä on jo näytetty jossain videossa että toiveeni on täytetty) korjattavan uudessa Witcher pelissä. Eli kun siivoat pedon pesät pois ihmisten läheltä, ihmiset uskaltavat paremmin liikkua alueella ja sillee. Teoillasi on merkitys ja seuraukset näkyvät. Siinä on yksi iso asia josta muutamat pelitalot (Bioware, Betheseda, köhköh) saisivat ottaa mallia CDProject REDin porukalta.   

4 kommenttia:

  1. Ahahaha tuota Corypheuksen bugaamista :D Motoriikkabugit yms. ihan best. Mulla esim. Havenin campissa Varric menee välillä puoliksi maan alle kun laskeutuu vähän väliä polvensa varaan. Ja no joo, eipä tuossa Originsissakaan ollut liiemmin niitä eroavaisuuksia, lähinnä just jos valitsi Deep Roadsissa Brankan puolen, sai golemeja jne. Mutta pakko sanoa, että DRAGON AGE 4EVAHHH!!!1 Odotan kyllä tuota Witcheriakin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Joo noita muitakin graafisia bugeja itsellekki tuli, harmillista etten vaa hoksannu ottaa videopätkää niistä. :D Ainut tosiaan pelin kaatava oli tuo Corypheuksen bugaus mikä ärsytti todenteolla. :P
      Piti saada kuitenkin jotain roolipeliä ennen Witcheriä :D onneksi tämä Inkvisitio oli parempi kuin DA 2.

      Hauskaa kun tässä ei voi korjata omaa kommenttia :D oli niin paljon kirjoitusvirheitä että oli pakko poistaa. Väsy päivä kun vettä sataa :)

      Poista
    3. Pitäisi varmaan itsekin videoida noita joskus. :P No joo, tuo ärsyttäisi meikäläistäkin toden teolla kun estää pelin läpäisyn! Eikä voi antaa sille kunnolla turpaan. Mulla oli tosiaan pienet epäilykset Inquisitionin suhteen juurikin tuon läpipaskan DA2:n vuoksi. Onneksi tuo oli enemmän kuin kuvitella saattoi!

      Poista