Aikoinaan tämä peli jäi minulla kesken, koska se oli "vaikea" tai jotain. No aloin backlockia purkamaan ja kun Thieffiä pelatessani aloin muistelemaan että eikös joku peli ollut paljon parempi kuin tämä Thief, niin muistin sitten että tämäkin on minulla pelaamatta läpi! No pitihän se asia korjata. Niin joo, julkaisija oli Betheseda mutta pelin tekijänä toimii Arkane Studios joka on tunnettu Arx Fatalis sekä Dark Messiah of Might & Magic peleistään. Niin ja tämä peli on siis vanha, 2012 tullut että pitkään se on lojunut pelaamatta :D äskettäin kuulin siitä että sarjalle on tulossa jatkoa. Jos yhtä laadukas peli on tulossa niin meikä poika ostaa :)
Olet Corvo, keisarinnan henkivartija. Palaat suoritettuasi tehtäväsi pari päivää aiottua ennemmin. Väärässä paikassa väärään aikaan, sinut lavastetaan syylliseksi keisarinnan murhaan ja passitetaan vuodeksi vankilaan. Kun pää uhkaa lähteä kun et suostu tunnustamaan murhaa, vastarintaliike pelastaa sinut ja kostoretki voi alkaa.Tästä se hiippailu käytännössä alkaa.
Heti alussa tunnistaa kyllä ketkä ovat pahiksia :D |
Graafinen ilme on jännä, itse pidin tästä "Team Fortress" tyylistä. Eli hahmot ovat hieman piirrosmaisia. Maisemat ovat sen näköisiäkin ettei tässä steampunk...anteeksi whaleoilpunk tyylisessä lontoossa..eiku Dunwallissa ole kaikki asiat kunnossa. Ulkonaliikkumiskielto, hylätyt talot, ja saastaiset kujat ovat nättiä katseltavaa.
Keijolla on isot kädet ja pieni pää :D |
Äänimaailma on kans hyvin tehty, alussa kun pitää äänten perusteella välillä miettiä missä vihollinen on, ja viholliset reagoivat ääniin herkemmin mitä vaikka Thieffissä. Musiikit sopivat teemaan.
Kontrollit on melkolailla kohdillaan, ainoastaan blinkkaaminen (teleporttaus) tuottaa välillä päänvaivaa, jos siis koitat teleportata itsesi suoraan ylöspäin. Nappien sijoitteluun menee hetki tottua, L1 käyttää vasemman käden esinettä/taitoa L2 avaa esine valikon, R1 käyttää miekkaa ja R2 blokkaa.
Pikavalikko on D-padissa eli 4 asiaa saa kerralla pikavalintaan.
Pelattavuus on mielenkiintoinen asia. Itse pelasin tämän kaikkein vaikeimmalla läpi, eikä se nyt niin hankalalta tuntunut. Hankalinta on olla tappamatta, helpoimmalla pääsee jos tappaa kaikki. Peli kuitenkin "rankaisee" pelaajaa jos tappaa paljon. Rottia on enemmän, ruttotautisia myös ja pelin loppu on erilainen. Kuten siis sanoin, tappaminen on helppoa, olethan sinä salamurhaaja. Vihollisen selän taakse kun pääsee niin voit joko, varastaa häneltä kamat, tukahduttaa henkilön (ei tapa) tai viiltää kurkun auki tai jotain muuta kivaa ja tappavaa. Lähitaistelukin on hienosti tehty, jos ajoitat blokkisi oikein vastustaja menettää tasapainonsa ja kuolee sen jälkeen kerta lyönnillä, sillee kivan brutaalisti.
Au, pelin tappolopetukset ovat hienoja. |
Aseistus, arsenaalista löytyy "piilukko" pistooli, pieni varsijousi ja kranaatit sekä mielenkiintoiset miinat. Ainoastaan varsijousella pystyy ampumaan nukutusnuolia jotka siis tainnuttavat viholliset. Pelissä saa helpolla kaikkea tappamiseen soveltuvaa päivitystä aseisiin (enemmän ammuksia pistooliin ja jouseen, räjähtävät panokset etc) mutta ainoat keinot tainnuttaa ovat kuristaminen ja nukutusnuolet, eikä niitä nukutusnuolia saa kuin 10kpl kantaa mukana. Kotipaikan keksijänero päivittää arsenaalia rahaa vastaan.
Jännää moralisointia kuulee kans välillä ihmisten puheissa tai "ulkopuolisen" kanssa käydyistä keskusteluista. Tämä Outsider hahmo antaa sinulle taikavoimat, joita on muutamia, kehon riivaus, teleporttaus, pimeänäkö, ajanpysäytys, tuuli isku, rottalauma. Sekä joitain passiivisia taitoja. Eikä sovi unohtaa että kentistä löytyy valaanluu riipuksia joilla saa joitain pieniä bonuksia, kuten vaikka enemmän elämää, nopeampi tainnutus etc. Sekä keräämällä valaanluu riimuja saat ylläolevia taitoja ostettua ja päivitettyä.
Moi, käytkö usein täällä? |
Tekoäly on melko järkevää. Varjoissa olevaa hahmoa on vaikeampi nähdä, mutta kyllä sinut silti voidaan havaita. Vihollisilla on 3 eri hälytys tasoa, 1 epäily, 2 vahva epäilys, 3 vissisti jotain nähnyt ja tulee juoksu jalkaa luoksesi. Tämä ei välttämättä aiheuta hälytystä jos ehdit hyvään piiloon. Vihollisilla on tietyt reitit mitä he kulkevat, mutta välillä saattavat muuttaa suuntaansa kesken kaiken, eli pientä yllätyksellisyyttä voi odottaa. Lähitaistelussa tulee kuolema melko pian (ainakin vaikeimmalla) jos viholliset pääsevät laumalla kimppuun.
Pähkinän kuoressa, lyhyt ja ytimekäs tarina jossa on joitain plotwistejä (ilmeisiä) yhdistettynä sujuvaan pelattavuuteen ja hyvään kenttäsuunnitteluun. Sillä saadaan Dishonored aikaiseksi.
Arvosana 8½/10
Hyvää
+ Pelattavuus
+ Juoni
+ Taidot
+ Hahmot
+ Sivutehtävät
+ Musiikki
+ Miljööt
+ Tekoäly
Huonoa
- Lyhyt
- "helppo"
Seuraavaa odotellessa :) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti