Insta

Steam ID

PSN ID

lauantai 9. toukokuuta 2015

Resident Evil Nemesis (3) PS3


Ostinpas klassikko ressun storesta kun halvalla sai, nytpä löytyykin kaikki ressu pelit. (okei ei näitä sivupelejä jotka eivät kuulu viralliseen ressu kanoniin) 

Tämä taisikin olla se viimeinen ressu ennenkuin hypättiin ressu 4 kelkkaan Nintendo Gamecubella, josta taasen tuli muutamaa vuotta myöhemmin myös PS2 sekä PC versiot... vai tulikohan se Code Veronica ennen 4 osaa? Jokatapauksessa, tässä kolmannessa osassa on tuttua ja turvallista kamerakulmat, tankki kontrollit sekä ne pienet aivopähkinät. Uutta onkin sitten vihollisten väistely/puskeminen, huomattavasti nopeampi liikkuminen, graafinen loisto verrattuna aiempiin osiin (puhutaan ajasta ennen PS2 ajanlaskun alkua) sekä kuolematon vihollinen joka jahtaa pelihahmoa pitempiäkin matkoja (eli useamman oven välin piti juosta ennenkuin se seuraaminen loppui). Sekä omien ammusten tekeminen. Niihin ammusten tekoon tarvitsi ruutia jota löytyi sieltä täältä, ettei loputtomasti niitä ammuksia voinut tehdä. Mutta jos teit samoja ammuksia paljon vaikka pistoolin paukkuja, hahmo "kehittyi" niiden tyyppisten ammuksien teossa ja teki niitä enemmän, kunnes oppi tekemään parempia ammuksia joissa oli paljon enemmän potkua kuin normaali ammuksissa.

Tämän näköisistä itse pelissä olevista graffoista siihen aikaan vain haaveiltiin, toista se on nykyään.
 CGI välivideot oli parhautta
Jill Valentine on pääosan esittäjä, koska jostain syystä hän oli sen verran typerä ettei ensimmäisen osan tapahtumien jälkeen tajunnut lähteä muualle kaupungista, on hän jostain syystä sinne jäänyt siihen asti kunnes zombit jo käytännössä olivat kaupungin vallanneet. Nyt hän sitten koittaa paeta tuhoon tuomitusta kaupungista, siitä seikkailu alkaa. Kerta hänellä ja parilla muulla selviytyjällä oli asiasta kokemusta, niin mikseivät neuvoneet paikallisia poliiseja ym. tähtäämään päähän vartalon sijasta? Tosin siitä on aikaa kun olen näitä pelannut, mutta joistain teksteistä taisi se syykin löytyä. Taisi olla jotain sinnepäin että kukaan ei uskonut ja kaikki vaan nauroi kun väitti että zombeja on olemassa.

Aina välillä saa jonkun kaveriksi ampumaan öllejä
Pelin mekaniikat eivät hirveästi ole muuttuneet aiemmista (1&2) mutta ainakin omassa versiossani (onkohan tämä se USA versio?) liikkuminen oli huomattavasti nopeampaa ja sulavampaa. Kuten myös mainitsin, hahmo osaa töniä zombeja kauemmas ja väistellä vihollisten hyökkäyksiä. Nämä tosin vaativat jonkin verran taitoa ja ajoitusta. Etenkin Nemesis on "helppo" "tappaa" kohtaamisissa (tai vain juosta karkuun joka on fiksumpaa ja helpompaa) kun osaa väistelyn jalon taidon. Hahmo siis osaa väistää kaikkiin neljään ilmansuuntaan. Jotkut lyönnit kun seuraavat hahmoa esim. vasemmalle, niin kannattaa väistää oikealle. Ajoitus, kuvakulman ymmärtäminen mihin päin hahmo lähtee liikkumaan ja vihollisten hyökkäys kaavojen opettelu on siis keskeisessä osassa jos tässä taidossa meinaa mestariksi alkaa. Enää en osannut tätä niin hyvin tehdä kuin silloin aikoinaan. 


Graafinen ilme nousi taas hitusen verran jos ajatellaan taasen 1 & 2 osaan verraten. Taustat ovat edelleenkin esirenderöityjä (eli siis staattisia) ja pelihahmot ovat 3D rautalanka mallinnuksella tehtyjä, jonka takia ovat huomattavasti kytysemmän näköisiä mitä ne taustalla olevat ruumiit ja muut härpäkkeet. 

Nyt on jännän kakkaa vähän housussa. Nemesis kohtaukset saivat sykkeen nousemaan, saavat vieläkin.
Äänet ovat sitä samaa tuttua huttua. Zombien valitus, hämppien teputus, Nemesiksen STARS toteamukset. Edelleenkin siis toimivaa matskua. 

Märkä poksahdusääni on aina niin ihana kun zombin pään läsäyttää pixeli mössöksi
Lyhyt se on tämäkin kuten kaikki ressut, itselläni meni vuosien jälkeen pelin läpäisyyn 4h 45min helpolla vaikeustasolla tosin. En jaksanut rääkätä itseäni Nemesis kohtaamisilla. Ne kun ovat sitä pelin parasta antia oikeastaan, voisi sanoa että tämä kolmas osa avasi tien QTE tapahtumille tulevissa ressuissa. Omasta mielestäni tämä on alkuperäisen trilogian paras osa, suurin syy on Nemesis, siihen aikaan (1999) oli aikamoista jos yksi ja sama vihollinen seurasi hahmoa latausruudulta latausruutuun, sekä ilmestyi odottamattomissa paikoissa okei, sillehän on oikeastaan tietyt tapahtumat syynä milloin Nemesis saapuu mihinkin ja näin, mutta eihän sitä silloin tiedetty kun peli oli ihan uusi

Arvosana 8/10 (nostalgia lasit päässä) 

Hyvää

+Nemesis
+ Kontrollit
+ Aseet
+ Grafiikka (sen ajan mukaan)

Huonoa

- Lyhyt
- Easy mode todellakin on easy
- Hard on liiankin vaikea
- Puuttuu keskitason vaikeusaste
- Jotkut fixatut kamekulmat
- Jump scaret



Ps. Fontit on jostain syystä päin vittua enkä saa niitä korjattua, kiitos ihana blogger. Koittakee kestää. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti