Tuttua huttua Fire Emblem sarjan pelaajille, tällä kertaa tosin keksivät Nintendolla rahastaa pistämällä saman tarinan kolmelta eri näkökannalta pelattuna myös kolmelle eri kasetille. Että manimani pitää löytyä jos meinaa sen aidon oikean lopun sitten nähdä. Tosin siis jokaisella kasetilla on loppunsa ja silleen mutta kyllähän sen tietää, kun näin monta peliä on että ei sitä oikeaa loppua saa ellei oo pelannut kaikkia läpi, muutama epäkohta kun jää muuten selvittämättä. Noniin, itse asiaan.
Peli sijoittuu fantasia maailmaan jossa kaksi kuningaskuntaa sotivat keskenään, sinä olet Nohrin prinssi, mutta alunperin olet Hoshidon prinssi. Sinut on kaapattu nuorena toiseen kuningaskuntaan ja kun tilanne taas eskaloituu sodaksi kahden osapuolen välillä niin pelaaja saa valita kummalle puolelle asettuu...niin sen siis määrittää oikeastaan se minkä pelin ostit. Itse kun ostin nimenomaan tämän Conquestin niin pääsin pelaamaan ns. pahispuolella Nohrilla.
Erilaisia hahmoja kertyy mukaan melkoinen lauma, kaikkia ei voi kerralla ottaa kentälle mukaan. |
Käsittääkseni erot eivät ole päätähuimaavia. Conquest on kuulemma se taktisempaa päätä vaativa ja Birthright taasen kevyempi. Eri joukot tietysti on ja hahmot jotka seurueessa ovat mukana ja juonikin on erilainen. Mekaniikat eivät tietenkään mihinkään vaihdu.
Nohr on pimeä puoli ja Hoshido se hyvis. |
Hahmoaan voi hieman muokata ulkonäöllisesti, mitään kovin suuria muutoksia ei tietenkään pääse tekemään mutta saa sentään hitusen muokata hahmoaan oman mielensä mukaisesti. Muuten mennäänkin hahmojen kehityksessä tutulla kaavalla, hakkaa vihollisia juuri sillä hahmolla mitä kehität niin hengiltä ja expat menee sille hahmolle. Elä unohda tosin muitakin hahmoja kehittää tai loppupeleissä voi tulla ongelmia jos sinulla on vain 1-3 kovaa jätkää loppuun asti päivitettynä. Muistaakseni perushahmoluokalla max lvl on 20. Tämän jälkeen hahmolle voi antaa löydetyn tai ostetun Master Seal esineen jos haluaa hahmon kehittää seuraavalle tasolle, esim ninjasta superninjaksi. Jolloin hahmon lvl alkaa taas "alusta" lvl 1 alkaen mutta jo aiemmin saadut kehityspisteet säilyvät. Ei siis kannata heti siinä lvl 10 kun hahmo pääsee niin päivittää seuraavaan hahmoluokkaan hahmoaan, muuten jää ne statsi pisteet saamatta. Tähän peliin oli tosin tuotu muitakin esineitä joilla hahmon perusammattia pystyi vaihtamaan toiseen perustyyppiin. Itse en niitä käyttänyt..
Vasemmalla oman hahmot hyökkäys tiedot ja oikealle vihollisen. Vihollinen on käytännössä kuollut. |
Taistelu on tuttua tavaraa, vuoropohjaisella linjalla mennään. Vieressä oleva kaveri boostaa joitain ominaisuuksia ja myös hyökkää vihollisen kimppuun ollessaan vieressä. Pariutumisesta saa suuremmat hyödyt näihin pikku boosteihin, mutta mukana tuleva hahmo ei voi hyökätä hyökätessä. Näitä hieman omastamielestäni älyvapaita juttuja. Menetät lyöjän kun liikkuvatkin yhtenä yksikkönä. Eikä sovi unohtaa Fire Emblemeiden toisenlaista parittamista, mitä enemmän hahmot toimivat kentällä yhdessä niin heidän ystävyytensä syvenee ja suuremmat statsi bonukset ovat se palkkio hyvästä yhteistyöstä. Voihan sitä mennä vaikka naimisiin erittäin hyvän ystävän kanssa ja saada näiden kahden välillä lapsen joka perii kummaltakin tiettyjä ominaisuuksia ja loppupeleissä tulee olemaan suoranainen jumalolento statseineen. Vaiva siis palkitaan.
Miksi muuttaa toimivaa konseptia? |
Myöskin tuttua huttua on se että pelihahmon kuollessa kentällä, kuolema on lopullinen. Tosin nyt on lisätty parikin erilaista vaihtoehtoa permadeath vaihtoehdolla. Hahmo tulee takaisin seuraavassa kentässä tai uuden vuoron alussa. Itse pelasin sillä nössöllä versiolla melkein loppuun asti, eli vasta seuraavassa kentässä haavoittunut kaveri palaa kentälle. Aivan lopussa tosin peli heitti vaikeustason mittarin helvettiin nuppineen ja jouduin nöyrtymään laittamalla pelin vieläkin helpommalle, eli haavoittuneet hahmot palaavat kentälle jo seuraavan vuoron alussa. Muuten en olisi päässyt hermojani menettämättä tätä peliä läpi, sen verran vaikea tämä peli on jo normaalilla vaikeustasolla että heikompaa hirvittää!
Miksiköhän kehittäisi hahmonsa? Siinäpä pulma |
Omassa tukikohdassaan saa taistelussa saatuja pisteitä vastaan osteltua uusia rakennuksia joista saa ostettua aseita ja esineitä. Myöskin turhaa sälää kuten kylpylän voi sinne rakentaa. Tai no tämä taas riippuu kuinka japanilainen tirkistelijä sinä olet. :D Kaikilla rakennuksilla on jokin käyttötarkoitus ja tässä huomaa että tukikohdan rakentelua on moninpeliä silmälläpitäen peliin lisätty. Muilta pelaajilta voi hahmoja ostaa omaan sotajoukkoonsa tai voi koittaa ihmispelaajan armeijaa vastaan sotia, tai sinun tukikohtaasi voi joku hyökätä. Ihan kiva lisä mitä muutaman nettiottelun verrain kokeilin mutta halusin itse keskittyä pelin tarinaan. Kyllähän tämä tuo sitä lisäarvoa pelille kun kunnollinen MP on tähän saatu ympättyä. Sinun ei siis tarvitse päivystää tukikohdassasi, voit valita hahmot jotka hyökkäyksen sattuessa suojaavat tukikohtaa ja saat tästä raportin miten meni ja saitko jotain. Vaatii siis sen nettiyhteyden jatkuvaa päälläoloa.
Oma tukikohta on aluksi aika autio, mutta pelin edetessä uusia rakennuksia kohoaa kuin sieniä sateella. |
Teknisesti ottaen tämä peli ei juurikaan mitään uutta pelisarjaan tuo. Äänet ja graafinen tyyli on tuttua jo aiemmasta 3DS:lle tulleesta Fire Emblem Awakening joten jos se miellytti silmää ja korvaa silloin niin miellyttää se nytkin,
Arvosana 8/10. Tuttua ja melko turvallista Fire Emblem meininkiä. Faneille taattua laatua ja strategiapelien ystäville voin myös lämpimästi suositella. Jos tosin haluat kaikki loput nähdä niin rahakukkaro keventyy tosin kummasti.
Hyvää
+ Strateginen osuus toimii
+Helpotettu siten, että uudetkin pelaajat uskaltavat tätä pelata
+ Vanhoja patuja ei ole unohdettu, permadeath on halutessa käytössä
+ Äänimaailma ja graafisesti hyvä 3DS peli
Huonoa
- Tuttua huttua hyvässä ja pahassa
- Yhtäkkinen vaikeustason nousu lopussa
- Erittäin aikaa viepä
- Yllätyksetön juoni (paitsi ehkä sitten jos ostaa ne kaikki versiot!?)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti