Insta

Steam ID

PSN ID

perjantai 2. lokakuuta 2015

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain PS4


Oh Kojima u so funny.
Se on pelien oma saippuasarja. Se on Metal Gear. On kerrostalon korkuisia ydinsotaan kykeneviä robotteja, on seksikkäitä naissotureita, on hyvin outoja taitoja omaavia erikoisjoukkojen sotilaita, on enemmän tekstiä/puhetta kuin keskiverto pelissä yleensä. Se on METAL GEAR!!

Mutta onko tämä uusin sitä vanhaa tuttua? No osittain. On tässä niitä ns. Kojiman omituisuuksia. On pahvilaatikko jolla voi hämätä vihollisia, laskea mäkeä tai käyttää luotisuojana. Löytyy kanahattua ja erittäin vähäpukeinen nainenkin. Sitten asioita mitkä erottavat tämän muista MGS peleistä, pelimaailma on avoin sandbox, välivideoita ei pelissä hirveästi ole ja tarina on tönkkö.

Muutamat sivutehtävät tullu tehtyä ja lisää löytyy. Ikävä kyllä saman toistoon kyllästyy
Nyt kun näistä asioista päästiin niin keskustellaanpas sitten ensin vaikka grafiikoista. No valehtelematta ne on komeat ja FOXengine pelittää hyvin. Toisaalta olisi hauska nähdä enemmänkin mihin tämä moottori pystyy, pelissä kun 65% ajasta vietetään Afkanistanin vuoristomaisemissa, joissa siis riittää rikkaruohoa, hiekkaa ja kiveä suurimmaksi osaksi. Välillä saattaa jokin viheriö alue löytyä. Afrikassa taasen on hieman enemmän kasvillisuutta ja vettäkin siellä täällä, mutta jotenkin 130h peliajan jälkeen sen huomaa että aika karut puitteet pelimaailmalla on. Hirveästi ei sekaan myöskään vihollisten tukikohtia saatikka tarkistupisteitä sovi. Niitä kun on kartan mukaan 25 kpl Afkanistanissa ja 23 Afrikassa. Afkanistan on erittäin laaja ja autio paikka, Afrikka taasen on kompaktimpi karttapaketti. Sisätiloja ei pelissä hirveästi näytetä/käytetä. Hahmot tosin ovat ihan hyvän näköisiä, vaikka itseäni häiritsee kun joku ammutaan niin veri näyttää hillolta ja mihin ne luodinreiät jää? Yhtäkkiä vain verta on vaatteilla tai kasvoilla. No pyöriihän tämä sentään 1080p ja 60fps että se on hyvä juttu. Vaikkakin jonkin verran tekstuurien ponnahduksia näkee ja piirtoetäisyyden rajallisuudenkin aina välillä huomaa selvästi. Sekä joskus on notkahduksia ruudunpäivityksessä havaittavissa.

Who´s the real Big Boss?
Äänet on kyllä hyvät tässä pelissä, aseilla on selvät paukuttelu erot ja musiikkiraidat on kans kivoja. Onhan tässä käytetty oikeita hittibiiisejä oikeilta muusikoilta/bändeiltä kuten vaikka Billy Idolia, Curea, Bowieta pelistä löytyy. Samoin kasettinauhoja kun kuuntelee niin niissä on se autenttinen kasetille tallennettu ääni. Sellanen ihminen joka ei ole koskaan omaa ääntään kasettinauhurille tallentanut ei voi tätä ymmärtää, mutta se on hienoo. Ainoastaan räjähdykset tuntuvat jotenkin vaisuilta tässä pelissä.

Pelattavuus on kohdillaan. Toimintoja ei ole niin paljoa mitä MGS 4 oli, mutta ainoastaan osaa niistä jäin kaipaamaan. Ainakin vihollisten taskujen tutkimista jäin kaipaamaan, pelissä kun on erittäin hankalaa kentältä löytää C4 tai edes käsikranaatteja. Joten pitäisi aina osata varautua ottamalla nämä mukaan. Suurimmaksi osaksi suosittelen ihmisiä kuitenkin käyttämään vain äänenvaimennettuja aseita ja mieluusti tainnuttavia sellaisia. Aika paljon kun pitää pelissä henkilökuntaa värvätä omaan Mother Base tukikohtaan ja tässä pelissä ei zombeja nähdä niin hengissä kannattaa vihollis soltut pitää. Kun oman tukikohdan kehitys yksikkö kehittyy ja saat uusia taitoja omaavia henkilöitä pakko värvättyä, niin saat myös uudenlaisia aseita ja James Bond tekniikka härpäkkeitä kehitettyä. Oma minipelinsä tämä tukikohdan rakentelu, lähinnä siis aikaa vievää kun pitää kerätä suuria määriä resursseja jotta voi rakentaa uuden lautan. (siis sellasen vedenpäällä olevan öljynporaus tyyppisen)

R1 painamalla saadaan tekemis valikko auki.
Fulton on yksi tärkeimmistä kehityksen kohteista, sen avulla saadaan ihmisiä, eläimiä, rahtikontteja ja ajoneuvoja kaapattua itselle. Kaikki muu on sitten oman pelityylin mukaan. Itselläni tosin kun on tässä vaiheessa pelkästään aikaa ja rahaa pelissä niin koitan saada kaikki kehitettyä, eiköhän siitäkin achievementin saa. Niin joo, vihollisten taakse voi hiippailla ja pyssyllä uhata niin heitä voi sen jälkeen kuulustella tai käskyttää maahan. Voit myös veitsi kurkulla tehdä saman. Vihollisilta voi saada tietoja missä muut joukot ovat tai missä vaikka vankia pidetään. Piiloon pääsee vessoihin ja isoihin roskiksiin. Korkea heinikko tarjoaa myös näkösuojaa ja tyhjiä lippaita voi heitellä hämätäkseen vihollisia. Muitakin tälläisiä hämäys laitteita pelissä myöhemmin saadaan, kuten vaikka Big Bossista luonnollisen kokoinen ilmapallo(?) joka esim. puhuu tai hajotettaessa vapauttaa sähkövirran purkauksen.

Tämä mies kuuluu parhaaseen A ryhmään. Kannattaa siis hengissä ottaa kiinni.
Kavereitakin pelissä on, Koira (susi) DD jolle voi kehittää kans erilaisia asuja joiden avulla koira oppii uusia temppuja, kuten tappamaan veitsellä vihollisia tai tainnutettuja vihollisia fulttoomaan (voikohan sitä niin sanoa?). Oma heppa, joka lähinnä toimii siis matkustus välineenä ja liukumiinojen tiputtajana. Quiet joka on omasta mielestäni kaveriporukan parasta antia valinnaisella kiikarikiväärillään (joko tappava tai tainnuttava) ja viimeisenä oma pieni METAL...eiku siis walker gear. Johon voi erilaisia aseistuksia kehittää liekinheittimestä lähtien. Itse en oikein ole käyttänyt koko laitetta kun se jotenkin sotii sitä hiiviskelyä vastaan. Mutta pelissä on siis otettu huomioon monenlaiset pelaajat. Hiiviskelyllä silti pärjää pelissä parhaiten, kuolema korjaa hyvin pian huolimattoman pelaajan.

Walker Gear, ihan hauska härveli mutta itse mieluummin sniikkailen.
Laatikolla pääsee hyvinkin nopeasti paikkoihin, jos on vain lähetyslistan muistanu ottaa tukikohdasta mukaan.
Juoni....juoni on pettymys omasta mielestäni sekä iso keskisormen näyttö pelaajaa kohtaan. En siitä sen enempää kerro mutta voin sanoa että itselläni oli heti epäilys kun pelin ensimmäisen kerran aloitin, oikeassa olin muuten. Ymmärrän kyllä että pelissä on teemana kommunikaatio ja kosto siis yleensäkkin. Joten osittain ymmärrän miksi Big Boss ei paljoa puhu ja miksi monesta ns. hyviksestä on tullutkin saatanan katkeroitunut sotilas joka näkee vihollisia joka puolella. Enimmäkseen juonta seurataan kuuntelemalla kasetteja, välillä saadaan nähdä välidemo mutta kuten mainitsin että sellaset 130h lasissa niin tästä ajasta välivideoita on ehkä hyvä jos parin tunnin edestä.

Arms wide open, I stand alone.
I'm no hero, and I'm not made of stone.
Right or wrong, I can hardly tell.
I'm on the wrong side of heaven, and the righteous side of hell.
Pääkampanjan pääsee läpi sellaisessa 30-40h jos keskittyy siihen...voi olla että allekkin. Itse olen tehnyt 69% sivutehtävistä ja välillä olen vain kokeillut erilaisia taktiikoita etten aina samalla tavalla pelaa. Joten voisko sanoa että olen siis peliajastani osan käyttänyt kokeiluihin?  Sivutehtävissä sinulla on koko kartta käytössäsi, joten voit halutessasi mennä vaikka jalan kartan päästä päähän. Päätehtävissä peli taasen on rajattu tietylle alueelle, jos menee rajojen yli niin hylkää tehtävänsä.

Varustuksen valinta on välillä hankalaa.
Aseita on monia erilaisia ja lisää saa kehitettyä.
Niin ja pelissähän on myös FOB (Forward Operating Base) pelimuoto. Tässä siis käydään netin kautta kilpailevan pelaajan tukikohdassa ryöstöretkellä. Itse en oikein ole tykännyt tästä pelimuodosta, johtuen siitä että kun sitä kokeilin minun omilla turvallisuus joukoillani ei juuri minkäänlaisia mahdollisuuksia ollut torjua uhkaa. Itse kun taasen koitin joidenkin pelaajien tukikohtiin päästä niin turpaanhan siinä tuli, kun on kaasunaamarit ja raskaat panssarit ja kaikenmaailman tutkat ja kamerat valvomassa. Näissä on oikeastaan pelin todellinen hiiviskely haaste.

Itse en oikein mukavaksi pelituokioita kokenut kun tästä puuttuu sellainen...hmmm tasonmukainen erittely. Pelaajat jolla on heikot puolustukset niin voisivat ns. keskenään loottailla toisiaan, sellainen ydinaseilla varustettu tyyppi jolla on kaikki parhaan tapin mukaan tulee ja vie kaiken ilman ongelmia. Joten tässä pelimuodossa ei ainakaan vielä ole minusta tasapainoa minkäänlaista. Tuurista lähinnä kiinni miten pärjää. Niin ja taidoista tietysti :D

Nyt sattui Bossia silmiin...tai jonnekkin kun pitää hätä ensiapua itselle tehdä.

Mielestäni Arvosana 8½/10 on paikallaan. Olen pitkäaikainen Metal Gear sarjan fani ja tämä peli on teknisesti hyvä mutta siitä puuttuu sielu. Tyhjät maastot, juonen kuljetus vain kasetteja kuuntelemalla. Keskisormen näyttö pelaajalle ja juonen ohuus pakottavat minut antamaan pelille näinkin vähän pisteitä. Voi olla että fanboy lasit silmillä pelasin tai jotain mutta tästä puuttuu sitä jotakin mitä aiemmissa peleissä on ollut.  Peliin on tulossa vielä oma itsenäinen MGO (Metal Gear Online) pelimuoto jossa voi pienellä porukalla mättää toista porukkaa turpaan. Julkaisu on tässä kuussa jos en väärin muista, mutta siitä sitten erikseen juttua.

Hyvää

+ Pelattavuus
+ Vapaus pelata kuten itse haluaa
+ Hahmot
+ Tekemistä riittää
+ Kojima jutut
+ Fanit tykkää varmasti

Huonoa 

- Joissakin kentissä pakotetut action kohtaukset
- Tekeminen koostuu samojen asioiden toistosta
- Fanit voi myös vihata
- Tyhjältä tuntuvat kentät free roamissa
- Resurssien saaminen hidasta ja tuskallista 

The duality of man.
Tällä videolla näkyy onnistunut lähitaistelu kohtaus. Laatu huono kun monen mutkan kautta tänne laitoin (facebookkiin videon latasin, sieltä latasin itselle ja sitte tänne). :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti