Insta

Steam ID

PSN ID

sunnuntai 25. toukokuuta 2014

Resident Evil 4 PS3

Ihanuutta kun kerrasta henki pois.
Tuli tämäkin taas vaihteeksi läpi pelattua. :D Ehkä eniten pelattu ressu sitten 3 jälkeen itsellä. On se edelleen hyvä ja vieläkin sitä jaksaa pelata. Ehkä jopa mielummin mitä 5 osaa. 6 osasta toisaalta tykkään enemmän ja toisaalta en. Kontrollit nääs.

Juoni on siis clichê: mene ja pelasta presidentin tytär kidnappaajilta Leon! Plot twisttinä tosin se että kidnappaajat ovat maailmanvalloitusta haikeilevia lahkolaisia! Eikä mitä tahansa lahkolaisia vaan itsensä parasiitti öllillä tranformatoitu super lonkero monstereita! Tai jotain sinnepäin. Jokin muinainen parasiitti loiseläjä öllimölli siis joka kontrolloi isäntäänsä on back from sukupuutto kaivausten vuoksi. Siitähän saadaan Resident Evil tyyppistä meininkiä melko hyvin tehtyä ja viihdyttävää vieläpä.

Mitä uutta Resident Evil 4 muuten toikaan pelisarjaan? No ainakin tuon puukon käyttämisen ilman erillistä inventaario valintaa, sille tuli oma pikanappi yhdistelmä. Sillä saa muuten melkoisesti ammuksia säästettyä jos sitä osaa oikein käyttää. Samoin tuli lähitaistelu, kun vihollinen on tuskissaan esimerkiksi päähän ammutusta laukauksesta voit mennä monottamaan tätä ohtaan, säästää ammuksia. QTE tapahtumat...ikävä kyllä. Itse en ole fani näitä reaktio testejä kohtaan. Toisaalta ovat mukavia jos on oikein rytmitetty peliin, eikä ole siis jatkuvaa QTE tapahtumia täynnä. Liiasta QuickTimeEvent tapahtumista tämä peli ei sentään kärsi, verrattuna 5-6 Resident Evil peliin jossa näitä on paljon, ellen väärin muista. Niin ja se presidentin tytär roikkuu mukana sellaiset 50% pelistä, lähinnä haittona kun ei osaa mitään tehdä. Ai niin ja mainitsinko että sinä voit "vahingossa" ampua hänet itse, kun koitat pelastaa hänet ganadossilta? NIIN ihanaaa.

Huonolaatuinen kuva mutta näitä on pelissä jonkin verran, reaktio testit on aina niin kivoja.
Siellä kaikilla oli niin mukavaa.

Graafinen ilme, no onhan peli sentään 2005 tehty joten sille on vähän pakko antaa anteeksi joitain sahalaitoja ja muita silmiin pistäviä rumuuksia. Hahmojen kasvomallinnus on paikoin aika...no nykyään kun on tottunut näkemään parempaa niin aika kirveellä veistetyn näköisiä on osa hahmoista ja sillee. Mutta niistä pikku seikoista huolimatta voin sanoa että edelleen graafisestikkin menettelevä peli. Tämä versio mitä itse pelasin on siis PS2 versiosta tehty käännös PS3:lle. En tiedä onko tämä nyt se HD versio vai ei.  Mahdollisesti.

Jonkin verran eroa nähtävissä. PC kuva tosin on siitä vanhasta versiosta, taisi olla niin että fanit käänsivät kunnon HDksi PC puolella. 

Äänimaailma on hieman kärsinyt vuosien saatossa. Äänet kun tulevat stereona, alkuperäisesti Gamecubelle julkaistu peli taisi sisältää surround äänet mutta en mene vannomaan. Kyllä sitä nyt suurinpiirtein selvän saa mistä mikin ääni tulee, silti välillä pääsevät ganadossit selän takaa hyökkäämään.

Kontrollit. No ne on vähän kiikun kaakun. Toisaalta hyvät toisaalta huonot. Tämähän oli se ensimmäinen olan takaa kuvattu ressu joten eihän se voi täydellinen olla. Oma kroppa kun melkein puolet ruudusta peittää niin välillä ei näe mitä vasemman olan takana on. Putkimainen näkökenttä on myös ongelma. Välillä viholliset pääsevät kunnon suckerpunch lyöntejä vetämään kun et yksinkertaisesti näe mistä se kirves lentää kohti ohtaa. Itseäni myös kovasti vaivaa tämä paikoillaan pysyminen ja ampuminen. Siis totta kai se on paljon realistisempaa, että ammuttaessa pysähdytään. Koittakaapa itse ampua vaikka pistoolilla kun kävelette kohti kohdetta. Melko iso saa kohde olla että osuu mihin tähtää.
 
Mutta niin, etenkin ressu 6 on hyvä verrata sillä siinä saatiin minusta aika hyvin tehtyä tuo liikkuminen ja ampuminen. Jotenkin niin ärsyttäävä kun vihollinen on alle puolen metrin päässä ja sinä tiedät ettet pakoon ehdi juosta, hahmosi ei osaa väistää/tönäistä hyökkääjää (ressu 3 pystyi tönimään zombeja kauemmas tai kumoon), puukko ei välttämättä osu (helvetin hankala hahmottaa välillä sitä puukon kantomatkaa) niin sitä tietää joko kuolevansa tai saavansa iskun viholliselta. Se välillä turhauttaa, etenkin jos vihollisia parveilee ympärillä.

Kuolema tulee.

Uudelleen pelattavuus arvoa pelillä on, extra pelimuotoja, NEW GAME pelimuoto jossa saa joitain erikoisempia aseita jotka helpottavat kummasti pelaamista ja siitä tulikin mieleeni että tässä pelissä aseiden päivittäminen tuli myös kuvaan. Se on toisaalta mukava homma mutta toisaalta inventaario rajoituksen takia (missä helvetissä Leon edes kantaa sitä jättimäistä asesalkkua?) on välillä kikkailua, pitääkö kaikki mahdolliset aseet mukana vai muutaman aseen vain. Itse yleensä pidän yhtä pistoolia, haulikkoa, TMP konepistoolia, magnumia ja kiikarikivääriä. Sekä pitää kivääriin olla se parempi kiikari ja myöhemmin saatava/melkein pakollinen lämpökamera kiikari. Niin ja TMP tukki ettei se niin pahasti potki. Vievät äkkiä melko paljon tilaa inventaariosta. 5 ressussa oli toisaalta järkevämpi/realistisempi inventaario mutta toisaalta taa niin typerä. Jos tyypillä on oikeesti taktiset liivit päällä joissa on lipastaskuja niin kyllä niitä ammuksia saa mahtumaan jonnin verran, pistoolin saa kivasti koteloon ja mahdollisesti rynkyn/kiväärin/haulikon kannettua hihnalla selässä, myös konepistooli mahdollista kenties kantaa. Järkevämpää olisi siis minusta että ressuihin tuotaisiin realistisempi inventaario systeemi seuraavaan peliin, mutta tämä on vain minun nillittävä mielipiteeni. 
 
Arvosana on katselijalta 8 ja pelaajalta 7½. Kontollit ja inventaario ovat ne, mitkä tätä peliä eniten syövät, ainakin omalta kohdaltani. Vanhuus alkaa siinä suhteessa paistamaan.









 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti