Insta

Steam ID

PSN ID

tiistai 15. heinäkuuta 2014

Killzone Liberation PSP (Vita)



Tälläinen mielenkiintoinen syrjähyppy Killzone sarjasta. Kaikki muut taitaa olla FPS pelejä ja tämä oli ainoa isometrisestä kuvakulmasta kuvattu. Onko se hyvä? No ei. Hyvin, erittäin, todella keskinkertainen ja vähän sen alle. Omasta mielestäni. 



Asiat jotka mättää, viholliset ovat liian kestäviä (pelissä ei ole pääosumia ollenkaan) aseet tuntuvat tehottomilta. Erittäin hankalat kontrollit (näitä asioita ymmärtää vain jos on itse pelannut) kenttien hahmottaminen on hankalaa, samoin oman hahmon...hmm paikantaminen, onko suojan takana vai ei. Taustat välillä sekoittuvat suojaan niin ei yhtään tiedä onko se minkä korkuinen seinä esmes. 

Korkeus erot ovat välillä hankalia hahmottaa.


Juoni on hatara. Ilmeisesti tässä pelataan Killzone 1 sankarilla Jan Templar henkilöllä ja välillä mukana pyörii myös Rico joka on kaikissa Killzone peleissä. Perus mene ja ole sankari, pelasta VIP henkilöt etc. meininki. Millään tasolla hahmoihin ei pääse sisälle, pitemminkin tämä toimii jonkinlaisena fillerinä ensimmäisen ja toisen osan välille. Käsittääkseni. Peli loppuukin niin typerästi ja hieman yllättäen.

Graafinen ilme on ihan ok, kun ottaa siis huomioon mille ja milloin tämä tehtiin. Sen saralta ei sen kummemmin valittamista, paitsi nuo jo aiemmin mainitsemani tausta/etuala ongelmat. 

Äänet ovat myös ihan ok käsikonsoli peliksi. Jos en ole väärässä niin aseilla pitäisi olla samat äänet kuin muissakin Killzone peleissä. Mitään mieleenpainuvia ääninäyttelyitä ei ole, eikä myöskään musiikki raitaa. 

Keräämällä joka kentästä raha salkkuja voi avata uusia aseita ja päivittää ne tehokkaammiksi.


Kontrollit...huoh no sanotaan näin että tämän tyylisissä peleissä niiden pitäisi olla paremmat. Tässä on varmasti alkuperäisen PSP rajoituksista (montakohan nappia siinä edes oli?) johtuen jouduttu tekemään joitain kompromisseja. Liikkuminen ja ampuminen yhtäaikaa on hyvin hankalaa (pidä L liipaisin niin voit myös sivuttain liikkua) samoin väistöliikkeiden teko (näpäytä 2x L liipaisinta että hahmosi syöksyy eteenpäin) ja sen takia meinasi yksi pomo tuntua mahdottomalta, kun meni tutorial osioissa ohi että painamalla yhtä aikaa L&R liipaisinta, hahmo ottaa kohteeksi jonkun ei elävän kohteen (kuten vaikka bensa tynnyri) R liipaisin pohjassa hahmo kyykistyy suojan taa (tai siis yleensäkkin pysyy paikoillaan menemällä kyyryyn) lähitaistelu on vitsi, välillä ei vain komento mene perille. Kranaattien viskominen on tuskaa etc etc. 

Näillä eväillä olen valmis antamaan pelille 4/10. Menin muuten pelin läpi 6h 38min. Pelissä on myös MP mutta en sitä kokeillutkaan. Eli siitä en tiedä sanoa mitään.

Ai niin joo jotkut lukijoista varmaan miettivät 0-10 asteikkoani...en muista olenko tämän jo johonkin kirjoittanut, mutta tässäpä listaa:

9-10 Mahtava, Loistava (pakko ostos kenelle tahansa)
7-8 Hyvä, Laatutuote (pakko ostos sarjan/pelityypin faneille)
4-6 Tyydyttävä/keskitaso (kyllä tätä mieluummin pelaa kuin selkäänsä ottaa)
2-3 Alta keskitason (ottaisinko mieluummin selkään ajatus hiipii aivoihin)
0-1 Ala-arvoinen paska (itsemurha olisi nopeampaa kuin tämä kidutus jolla itseään kiusaa)

Näin niinku karkeasti arvioiden. Voin ehkä joskus siirtyä "tähti" systeemiin. Mutta sitten tuntuu että tulisi paljon 3 tähden pelejä :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti