Insta

Steam ID

PSN ID

torstai 14. toukokuuta 2015

Lara Croft and the Guardian of Light PC


Tälläistä tällä kertaa. Coop peli tämäkin kun on, niin tuli ostettua. Kulta sen joskus sai jossain bundlessa ja itse hokasin ettei tää maksa kun vähä päälle 2€ jossain tarjouksessa jossain netti liikkeessä kun oli. Ei nimittäin kovin innosta pelata PC:n "jaetulta" ruudulta tätä. Xbox 360 konsolillekkin tämä on, niin suosittelen ennemmin konsolille ostamaan.

Pumpum saatana
Olet Lara Croft, aarteen perässä joku paikallinen sotalordi löytää sinun avullasi jonkin kirotun aarteen ja pari tuhatta vuotta vanha asteekki jumala herää henkiin, myös wanha valon suojelija soturi herää tätä pysäyttämään. No Lara tietysti haluaa auttaa kun muinaisen pahan herätti. Niinpä kaksikko lähtee jumalaa jahtaamaan, aikaa on seuraavaan aamunkoittoon, taikka maailma muuttuu asteekkien helvetiksi.

Peliä pelataan lintuperspektiivistä, mikä on välillä helvetin ongelmallista. Nimittäin syvyyttää ei aina osaa sanoa eikä etäisyyttä lukea, paljon ohi meneviä hyppyjä siis luvassa. Kuten aiemmin mainitsin sen "jaetun" ruudun, niin ei sitä ruutua siis jaeta, vaan on yksi ruutu ja liikkuminen on rajattu, jos olet liian kaukana kaverista niin jommankumman suuntaan toista vedetään. Tämäkin aiheutti monesti "kivoja" kuolemia. Kaveri jos vaikka räjähdyksessä kuolee, räsynukke lentää jonkin laidan yli, vetäen sinut mukanaan kuolemaan. Kiva kun on magneettinen kaveri. Myöskin jotkut hypyt ovat tämän vuoksi ongelmallisia. Samasta syystä, se perkeleen magneetti efekti.

Räyh olen pahis
Näppäimistöä en voi suositella tälle pelille ohjaimeksi, selvä konsoloituminen paistaa niin kirkkaasti läpi ohjauksessa, hypyt ja ampuminen on niin saatanan vaikeita aina välillä saada kontrollien takia onnistumaan. Luojalle kiitos tässä on suora Xbox ohjaimen tuki, tai kuten minun tapauksessani joka käytän ohjelmaa InputMapper PS4 ohjaimen kanssa. Ohjaimen kanssa pelattavuuden ero on kuin yöllä ja päivällä. Toisella tikulla tähtäys ja toisella liikkuminen. Paljon helpompaa ja on jopa 360 asteen liikkuminen oikeasti mahdollista. PC:llä kun tahtoo olla sellaisia 90 asteen käännöksiä hahmolla. 

Graafisesti peli on ok tasoa, ei mikään susiruma mutta selittää kyllä myös hintalapun, eihän tämä uutenakaan maksanut paljon mitään. Sopii kuitenkin taidetyyli/piirtotyyli, miksi sitä nyt haluaakaan sanoa itse peliin. Ei oikeastaan siltä saralta moitittavaa. Paitsi...no luulen että osa syvyysvaikutelmasta tai pitemminkin sen puutteesta on juurikin graafisen puolen aiheuttama ongelma.

Leikitään trapetsilla, elä välitä niistä piikeistä siellä montussa
Pelissä on kohtalaisen verran aivopähkinä kohtauksia, molemmilla hahmoilla kun on omat erityiset kyvyt. Lara osaa keveytensä vuoksi käyttää Totecin keihäitä askelmina ja heittoköyden avulla tehdä trapetsin Totecille tai kiivetä itse sitä pitkin tai nostaa kaverinsa. Totec voi kilvellään nostaa Laran korkeammalle tai kimmottaa vihollisten ammuksia heitä kohti. Niin ja tehdä Laralle ne askelmat. Molemmat hahmot voivat käyttää kaikkia pelistä löytyviä aseita. Erona on vain alun aseet, Totecilla on taikakeihäänsä ja Laralla nimikko pistoolinsa.

Ei vituta, pienikin hipaisu tai edes pixelin kosketus liekistä aiheuttaa kuoleman.
Äänet ovat aika perus pyssyn pauketta ja kohtuullisesti tilanteisiin sopivalla musiikilla höystettyä.

Meillä meni läpipeluuseen sellaset 6h. Sen mitä pelin haasteissa lukee niin periaateessa kentät pitäisi pystyä juoksemaan läpi 5-15min sisään. Eli ns. speedrun onnistuu kyllä normi pulliaiseltakin jos vain jaksaa opetella kentät ulkoa. Melko lyhyitä oli osa kentistä. Muutama ilta tätä pelattiin eli ihan sopiva aika pelata kaverin kanssa. Ei tarvitse kokopäivää pyhittää tälle pelille, kun sen saa pienissäkin erissä altapois. Nimenomaan altapois, en nimittäin itse ainakaan (eikä kultakaan) aio tämän pelin pariin hetkeen (ehken koskaan) palata. Loppua kohden peli vaikeutuu väärällä tavalla. Ei reilusti vaan tekemällä paljon enemmän äkkikuolema kohtauksia, jotka aiheuttavat päänsärkyä ja v-käyrän nousua. Kiitos kamerakulman, mangneetti efektin ja kontrollien takia.

Arvosana 5/10 koska tarina coop

Hyvää

+ Coop tarina
+ Teema
+ Hyviä puzzleja
 
Huonoa

- Kamera
- Instakill kohtaukset
- Hypyt
- Kontrollit
- Magneetti efekti
- Oikea hinta 10€ (ei ole sen arvoinen mielestäni)

1 kommentti:

  1. Tämä peli jakaa selvästi mielipiteitä, itse kun tykkäsin pelistä kovastikin :) Olen pelannut pelin läpi cooppina sekä PC- että PS3-versiolla ja kummallakaan alustalla ei alkanut kyrsimään liikaa. Se on totta että kamera koittaa pitää molemmat pelaajat samassa ruudussa, mutta kertaakaan ei omalla kohdalla toinen hahmo lennellyt kuolemaan sen vuoksi että toinen pelaaja olisi lentänyt jonnekin huitsin hapeliin. Kontrolleissa pidän ehdottomasti enemmän näppis+hiiri -yhdistelmästä verrattuna gamepadilla pelaamiseen, tämä on toki mieltymiskysymys. Samoin testasin joskus pikaisesti Trinen peluuta gamepadilla ja se oli jotain aivan kauheaa etten toivoisi sitä pahimmalle vihamiehellenikään :D LCGoL:n parhautta oli IMO juuri puzzle-huoneiden selvittely sekä niiden keräiltävien juttujen (mitä tuossa pelissä nyt olivatkaan) keräily, kun niiden luokse pääseminen oli yleensä oma puzzlensa. Itse suosittelen ainakin peliä kovasti kaikille cooppina) :)

    VastaaPoista